Verslag is geschreven door Maxim le Clercq.

Afgelopen zaterdag vonden alweer de vijfde en zesde ronde plaats van de online KNSB competitie. Het liefst spelen we natuurlijk gauw weer echte partijen met tegenstander die we kunnen zien en stukken die we kunnen verzetten, maar tot die tijd is de schaaksport één van de weinige sporten die online kan doorgaan en dat is ook waard.
Als Goes zijn we één van de laagst geplaatste teams, dus mogen we elke ronde flink aan de bak.

De eerste wedstrijd werd gespeeld tegen ACS uit Alphen aan den Rijn. Met een gemiddelde rating van 2051 waren zij in deze wedstrijd per speler gemiddeld zo’n 200 ratingpunten sterker.
Joey wist aan het eerste bord zijn mini-match nog wel te winnen met 1,5 – 0,5, maar onze andere vier borden gingen helaas ten onder. Jefta wist nog knap een halfje te halen tegen zijn sterkere tegenstander.  De wedstrijd eindigde in 2,5 – 7,5 voor de Alphenaren.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ditmaal tegen Philidor Leiden. Dit betekende ook gelijk het online debuut van Rinus. De ratings lagen in deze wedstrijd zeer dicht bij elkaar, dus dat beloofde een spannende wedstrijd te worden.
Het wedstrijdverloop verliep voorspoedig en al gauw pakten we een ruime voorsprong. Ook met verwisselde kleuren vielen de punten de goede kanten op en zo pakten we onze tweede overwinning in de competitie. 7-3 werd het uiteindelijk. Een stuk ruimere overwinning dan je vooraf zou voorspellen.

Rinus had het moeilijk in zijn partij tegen de sterkte Guido Bakker (2193), maar wist in deze stelling met het sterke ..Lxf3! de stelling om te buigen en het punt met zwart binnen te halen

Met het verlies van de eerste match en de overwinning in de tweede match staan we na zes ronden op de achtste plek. De sterkste teams hebben we inmiddels gehad, dus dat biedt mogelijkheden om nog wat verder te stijgen op de ranglijst. Of eindigen op één van de onderste twee plaatsen degradatie betekent, weet ik niet, maar laten we daar voor de zekerheid gewoon maar boven eindigen. Over anderhalve week op zaterdag 13 februari volgen de zevende en achtste ronde. Moge we dan dezelfde schaakenergie hebben als Jorden van Foreest afgelopen weekend in Wijk aan Zee, die toch wel hele mooie schaakgeschiedenis schreef.
Wordt vervolgd!