TABEL

Het eerste team heeft nagelaten om zich veilig te spelen, maar met een gelijkspel blijft de degradatiestreep wel uit het zicht voorlopig. In een van de komende duels met de laagvliegers moet het definitief veilig spelen dan maar gebeuren... Nu was het ook geen optimale situatie want we hadden maar liefst 3 invallers! Tja.... Dat is natuurlijk niet best. Sven en Remco konden blijkbaar al niet en derhalve konden we de afmelding van Jos op vrijdag missen als kiespijn. Letterlijk in dit geval want dat was de reden... Zodoende dus met maar liefst 3 invallers naar het Speye.... Nu stond HWP niet voor niets onderaan dus zodoende kon er sprake zijn van een redelijk gelijke strijd. Een beetje jammer natuurlijk want op volle oorlogssterkte hadden we deze match normaliter dik gewonnen en aan alle onzekerheid een eind gemaakt... Nu staan we nog altijd maar 1MP boven een degradatieplaats... Maar ja. Hopelijk zijn we tegen de Baronie WEL compleet.

We waren dus niet compleet. Gelukkig was YT er wel. Van de keer aan bord 2 met zwart (uiteraard...) tegen de jonge Remi Partoens (2053). Ging een mogelijke voorbereiding van de tegenstander uit de weg in een Alapin (die bleek er niet te zijn overigens) en zo kwamen we uit in een soort Tarrasch Frans. De tegenstander speelde een paar rare zetten. Zo speelde hij g3?! en sloeg even later mijn paard op c4 met zijn loper waardoor de lange diagonaal open ging... YT gooide er nog even een kwaliteitsoffer op f4 achteraan en de stelling van wit was daarmee busted. Of nou ja Stockfish vindt nog een variant die speelbaar is voor wit maar in de praktijk kwam wit niet verder dan een totaal verloren eindspel in gaan. De 2 zwarte lopers waren veel sterker dan de witte toren en zo kwamen we op voorsprong.

Invaller Erwin behaalde met wit een halfje tegen Valere Debuck (1871). Die vond een mooi tactiekje op h2 en wist zo een pionnetje te winnen. Erwin raakte echter niet van slag en wist wel het nodige tegenspel te ontwikkelen. Dat bleek dus uiteindelijk te leiden tot een puntendeling.

Dat vond ik toch wel een meevaller. YT zag hiervoor misschien wel een 4-4 aankomen met 4 overwinningen voor Goes aan de eerste 4 borden en 4 nederlagen aan de onderste 4. Zo ver kwam het dus niet... Louis is bezig aan een goed seizoen EN hij zat aan bord 3 en dus won hij. Tegen Gert van Rij (1953) had hij al vlot de controle met wit te pakken. Meer ruimte en een mooie lichtveldige loper. Even later had Louis opeens een kwaliteit meer in een eindspel. Geen idee hoe dat gebeurd is maar het punt kwam binnen.

Maxim leek ook wel te gaan winnen maar ja de borden 4-8 minus Erwin dus hadden wel de nodige problemen... Rinus haalde het inderdaad niet aan bord 4 tegen Samuel Verbruggen (1916). Een hele scherpe Franse partij waarbij wit binnen kwam op de koningsvleugel en Rinus aan de slag ging op de damevleugel. Zwart ging daarop 0-0-0 en het was maar de vraag wie er beter stond... Beiden gebruikten ook nog eens veel tijd en kwamen in tijdnood. Rinus probeerde een 'eeuwige aanval' op de dame maar die faalde, de witte dame ontsnapte naar de damevleugel met een winnende aanval. Wit wist na de tijdnood nog een paar valkuilen te vermijden en het punt binnen te halen.

Gelukkig was er nog een onverwachte meevaller met het halfje van David tegen Rudy van de Wynkele (1912). David kwam heerlijk uit de opening en had een soort 'verbeterd Scandinavisch' gekregen. Een strategische miskleun van jewelste (Lc4?) werd niet afgestraft waardoor David wat voordeel kon houden... helaas ging het ergens toch mis en verloor David 2 stukken tegen een toren. Het leek een heel moeilijk eindspel te worden met TPL2p vs TTp voor David. Rudy overzag echter een mooie eeuwig schaakwending van onze invaller waardoor we op dit bord toch nog een halfje konden noteren.

Daarmee schoof de match op van 'B moet remise houden voor 4-4 naar B moet remise houden voor 3,5-4,5' en dat was toch wel fijn. De resultaten van Maxim en Hans kwamen uit zoals verwacht inderdaad. Maxim wist aan bord 1 te winnen van Andre Galle (1963). In de Pirc had Maxim al vlot een plusje maar ergens deed hij het verkeerd. Om de boel niet helemaal te laten afvlakken moest Maxim daarop Andre ook het nodige spel geven. Dat gebeurde dus ook maar Maxim bleek toch de sterkere in de verwikkelingen en wist af te wikkelen naar een gewonnen TP eindspel. Wit wist 2 extra pionnen te bemachtigen en vervolgens af te wikkelen naar een toreneindspel. 4 punten binnen.

Daar bleef het uiteindelijk dus bij. Hans redde het niet met zwart tegen Jim van de Vreede (1984). Hans kreeg weer eens zijn opening op het bord. Leek allemaal redelijk gelijk maar ergens verloor zwart toch een pionnetje. Het resterende toreneindspel leek binnen de remisemarge te zijn maar Hans ging de mist in. Hans dacht slim te zijn en zijn toren achter de witte plus- en vrijpion te krijgen maar dit stelde WIT juist in staat om dit te bereiken... Daarmee was het eindspel hoogstwaarschijnlijk verloren. Jim speelde het in ieder geval gedecideerd uit. Er werd een theoretische stelling bereikt en die werd simpel uitgeschoven.

Daarop was aan het B om de matchpunten binnen te brengen door FM Marc Lacrosse (2130) op remise te houden... Dat lukte dus niet... Met wit kreeg Joey een hele aardige stelling. In tijdnood ging hij de mist in en verloor zijn isolani op d4. Dat leverde een toreneindspel met minuspion op. Moeilijk maar remisekansen. B kwam helaas niet eens in de buurt want hij liet simpel toe dat Marc een tweede pion kon buit maken... Onmiddellijke opgave volgde.. B had onder betere omstandigheden de tweede pion kunnen geven en dan nog best wat remise kansen gehad in een eindspel a3 vs a6/b6/c5 doordat de zwarte koning nog helamaal op h7 had vertoefd en er altijd de 'dreiging' van a/c is... Maar goed zo ver kwam het niet.

Het had beter gekund... het het minder gekund. Gezien de verzwakte opstelling was een 4-4 geen slecht resultaat deze middag.